Jedne od omiljenih mi epizoda Star treka su bile one smještene u Holodeku – računalnoj simulaciji stvarnosti gdje su se Picard, Janeway, Sisko i ekipa mogli opustiti od svakodevnog dijeljenja pravde po alpha i ostalim kvadrantima. Ironično, te epizode su imale najmanje fi-ja u svom sci-ju, jer su pretežito bile smještene u neku poznatu scenu zemljine povijesti, no ipak… Sama ideja da je moja heroina Kapetanica Kathryn Janeway gamer i da radi ono što svaki gamer koji drži do sebe radi – dakle, igra, bilo je dovoljno da zapali moj tada (ako se ne varam) Deus Ex-om pogonjeni um. Skoro desetljeće kasnije nalazim se u svojoj sobi, ispred mene nalazi se nekoliko različitih VR gadgeta, a uz svega jednu tipku mogu tih nekoliko kvadrata svog doma pretvoriti u Holodek – nitko sretniji od mene, a vjerujem da nisam jedini. Kao očiti izbor autora za ovu temu, u nastavku vam donosim pregled VR-a i njegovih počeataka, kao i smjer kojime ide, dok se u narednih mjesec dana planiram dublje posvetiti tematici, gdje vas čekaju recenzije aktualnih proizvoda – krenimo!


Što je Virtual Reality i u kakvom je odnosu s Augmented Reality

Virtual Reality, VR, onaj nesveti plod incesta kacige i Ray Banica je tu. Njegovo vrijeme počinje, ali što on ili ona zapravo je?
VR iliti virutalna stvarnost je stvarnost simulirana pomoću računala i za razliku od ostalih takvih stvarnosti ova postavlja korisnika direktno unutar samog iskustva. Dakle ne gledate utrku na ekranu, nego „vi ste“ za volanom. U kojem god smjeru okrenete glavu vidjet ćete taj simulirani prostor. Kao prava stvar, samo što nije. Treba spomenuti kao suprotnost tome Augmented Reality, ono što Microsoft gura sa svojim HoloLensom, koji zapravo, hajmo reći, stavlja sloj virtualnog preko onog stvarnog, kao da lakom prekrivate stari stol samo što se sad na tom stolu iscrtava neka građevina iz Minecrafta.

Kako je VR nastao i tko stoji iza njega?

No tko se uopće prvi sjetio „Dotako sam dno života, ne vidim iz ovih crnih očiju, idem staviti naočale ljepšeg svijeta na nos“? Ako ćemo cijepati dlake, možemo reći da je ideja oduvijek bila tu. Ako ste neki pračovjek koji brine svoja posla i nađete se u špilji prepunoj crteža, dakle mamuti na sve strane, što bi mogli pomisliti? Isto tako u ne toliko davnoj prošlosti znale su se slikati slike u 180 stupnjeva kako bi se dočaralo ono što je na njima, to jest kako bi se gledatelj našao u toj sceni. Na kraju krajeva – Imax kino.

Oduvijek je čovjek htio biti bilo gdje drugdje nego tamo gdje jest. No da se uozbiljimo, VR se kao izraz prvi put pojavio (naravno) u znanstveno fantastičnom romanu Tew Judas Mandala Damiena Brodericka, ali samo kao izraz koji je označavo nešto nevezano uz današnju temu. Popularizator pojma, a i uređaja je bio Jaron Lanier i njegova tvrtka VPL Research. U to vrijeme se i SEGA pojavila sa svojim Sega VR headsetom za Segine arkade. Također, Virtuality je došao na scenu kao prvi multiplayer VR sustav stvoren za masovnu proizvodnju. Virtuality je nudio prilično sličnu stvar kao VR danas, ali ipak gledajte tu tvrdnju kroz prizmu ranih 90-tih. Kroz slijedećih 20 godina VR je manje-više bio gimmick, marketinški trik sve do pojave Oculus Rifta (o kojem više kasnije).

Kutak za obrazovni trenutak:

Na koji način radi VR tehnologija – Tehnički principi, head tracking, eye tracking

Što se tiče samih tehničkih principa, relativno su jednostavni – računalo šalje u vaš HMD (Head Mounted Display) dvije fotografije, jednu za lijevo, a jednu za desno oko koje se iscrtavaju na LCD ekranu (u nekim slučajevima su umjesto dvije fotografije zapravo dva ekrana, ali dođe na isto). Zatim na red dolaze leće između ekrana i samog oka koje fokusiraju sliku i stavljaju je pod različite kuteve kako bi od klasičnog 2D pogleda na svijet dobili onaj toliko traženi 3D stereoskopski pogled. Sličnu stvar zapravo rade i same naše oči, ako zatvorite jedno primjetit ćete da gledajući na njega stvari izgledaju malo drugačije, malo pomaknuto u odnosu na drugo oko. Isti princip, samo su nijanse u pitanju.

Također, FPS-ovi su bitni. Naime, ništa ispod 60 neće proći jer će doći do štekanja, a i ljudima bi moglo pozliti. Nadalje, treba nam dobar Head Tracking… Postoji jedan sustav zvan 6DoF (6 Degrees of Freedom) koji mapira vašu glavu na x, y i z osi te mjeri  pomicanje glave lijevo – desno, gore – dolje, naprijed -nazad. Ovisno od proizvođača, head tracking se može provesti u djelo putem akcelerometra, magnetometra, žiroskopa, pa čak i običnih LED-ica. Sve to rezultira time da ako stavimo HMD na sovu, ona može vidjeti koliko može okrenuti glavu.

No to nije to, zar ne? Što imamo od samog gledanja, koliko god ono lijepo bilo? Nažalost, na tom polju stvari nisu toliko graciozno izvedene, jer još ovisimo o kontrolerima. Jest da je jedan profinjeniji od drugog, ali još se sve svede na držanje joysticka u ruci. Makar Virtuix Omni ima dobru ideju, još nije ostvarila svoj potencijal. Na posljetku imamo Eye Tracking – tehnologiju još uvijek u povojima čak i u mjerilima ovog gore navedenog. Ideja je u tome da sustav prati kretnje oka kako bi znao na što je točno korisnik fokusiran i kako bi primjenio Deapth of Field gdje i koliko treba jer su naše oči programirane s DoF-om na umu.

Stanje i budućnost Virtual Realityja

Povijest na stranu, pitanje je što će se dogoditi nakon. Iako ćemo se ovdje držati manje-više gaminga, bitno je za spomenuti da VR nije striktno gaming pojava: vizualizacija podataka (kemija, arhitektura, meteorologija), zrakoplovstvo, medicina, naravno i vojska – trening za bilo koju od ovih disciplina je svakako jeftiniji i sigurniji ako je virtualan. VR je široko polje koje se može razvijati u bilo kojem smjeru. Sadržaj za VR se stvara sa sve više i više budžeta. To više nisu tech demoi nego pune AAA igre. Tko zna, već sutra ćemo možda hodati po Holodeku. S druge strane, možda će ovo biti jedna od onih tehnologija koja nam nije trebala i umjesto posade Voyagera budemo posada Nabukodonosora, osobito ako razvoj budu diktirale video igre, a ne neke korisne sitnice poput medicine i ostatka znanosti.

U svakom slučaju, pridružite nam se sljedeći četvrtak, kada ćemo vidjeti koji VR setovi se trenutno nude, koliko koštaju i jesu li za krezubu sirotinju samo san gledljiv preko repriza Star Treka.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *