Internet je mjesto vječnih rasprava, od kojih neke pate čovječanstvo od samih početaka. Grudi ili stražnjica, mačke ili psi, AMD ili Intel, PS4 ili Xbox One, kao i brojne druge. Kako su odgovori na ranije navedene rasprave sasvim jednostavni (stražnjica, mačke, intel i PC) mi ćemo se pozabaviti s jednim drugim pitanjem – pitanjem koje se nameće kroz mnoge gamerske rasprave. Što je to MOBA, koja je njihova tajna uspjeha i kako je sve započelo?


DotA, majka MOBA igara, zajedno sa svojom izopaćenom djecom

MOBA igre su puno širi pojam nego to na prvu izgleda, a zapravo sve je nastalo iz jednog običnog moda, jedne izvanredne igre: Warcraft III: Reign of Chaos. Fantasy RTS od Blizzarda koji je preteča mnogih igara i svjetova, a mi i danas sakupljamo plodove stabla koje je Blizzard zasadio pod imenom Warcraft davne 1994. godine. Kako je igra sadržavala World Editor, koji je bio unaprijeđen i s novom ekspanzijom Warcraft III: The Frozen Throne, igrači su mogli dati svoj doprinos igri i svijetu koji su toliko voljeli. Tako je nastao i mod pod nazivom Defense of the Ancients. Iako je priča vrlo zanimljiva, zasad je sasvim dovoljno da prihvatimo činjenicu kako je DotA početak MOBA igara kakve danas poznajemo. Valve je otkupio intelektualno vlasništvo za Dotu i 2013. godine izdao nastavak, kao zasebnu igru, jednostavnog naziva Dota 2. Koncept MOBA igara i njihov potencijal primjetili su mnogi, međutim sve je ostalo uglavnom na Doti do pojave sljedeće samostalne MOBA igre, League of Legends.

League of Legends, nadalje LoL, je igra koja je brala plodove s istog stabla zasađenog od Blizzarda, i otkrila je puni potencijal MOBA žanra. Danas najigranija igra na svijetu, s nevjerojatnim prihodom 2015. godine od 1,6 milijardi dolara. LoL nema takvu povijest kao DotA, ali je zato sustavno i uspješno gradi od 2009. godine. Do tada nepoznat studio Riot Games napravio je MOBA igru koja ih je lansirala u orbitu, iako iako je igra besplatna putem mikrotransakcija i zahvaljujući nevjerojatnoj popularnosti, uspjela je iznad svih očekivanja. Radi se ujedno o igri koju DotA fanovi vjerojatno najmanje vole, a kasnije ćemo saznati i zašto. LoL je trenutno najveća MOBA igra ili igra uopće, kako želite. Isto tako možemo reći i da je Justin Beiber jedan od najvećih glazbenika današnjice, međutim onda bi ja dobio pedalu s portala, slomio si nogu i ostao bez svih prijatelja koje imam – jer naravno da je najveći glazbenik danas Kanye West.

Kada se sažmu uspjesi Dote i LoL-a naravno da su brojni developeri video igara shvatili da je ta MOBA trenutno dobra priča i trebalo bi nešto napraviti, ima puno igara koje sasvim solidno kotiraju i imaju svoje igrače, ali jednostavno apsolutna usporedba svih MOBA igara ne može biti obuhvaćena u jednom ovakvom projektu, zato ćemo ih mi napraviti više. Ono što je svakako vrijedno spomena je Heroes of the Storm, Blizzardov naslov koji je trebao uzeti dio MOBA kolača. Blizzard je odlučio spojiti likove svojih najvećih uspješnica Warcraft, Starcraft i Diablo universa, i staviti ih sve u jednu MOBA igru. Naravno da se ideja svidjela okorjelim Blizzardovim fanovima, jer sam oduvijek želio s Novom mljeti po Diablu i Illidanu. Ono zanimljivo u cijelo priči je kako DotA i Hots djelomično dijele i porijeklo u Warcraftu, tako imate priliku igrati heroje koji su zapravo isti lik, samo se drugačije zovu, gdje ability i spellovi malo drugačije funkcioniraju. Najpoznatiji primjer je vjerojatno Abomination, Stiches, ondosno Pudge.

Hots je izašao na ljeto 2015. godine i zato je najmlađa MOBA u pregledu. Iako je Blizzard i tu probao napraviti distinkciju i oni ga zovi “Hero brawler” umjesto MOBA, ali ako je suditi po tome, igra bi zapravo trebala biti mod za sve velike Blizzardove naslove.


Tajna uspješnosti MOBA igara

Koncept MOBA igara je vrlo jednostavan. Radi se o timskoj igri u kojoj je cilj uništiti protivničku bazu dok svog lika najčešće kontrolirate klikovima mišem po ekranu dok abilitye i spellove bacate pritiskom neke od tipaka na tipkovnici. Toliko jednostavan koncept u sebi skriva masu detalja kojima ćemo se baviti u narednim tekstovima, ali sam cilj igre je stvarno jednostavan. Zato MOBA igre pogađaju samu sredinu između kompleksnosti igre, odnosno koliko ona može biti zahtjevna na najvišoj razini natjecanja i lakoće razumijevanja. Točno bi bilo reći kako je MOBA-e naizgled jednostavno za igrati i vrlo lako se privuku novi igrači, ali je zato vrlo teško postati najbolji. To je ujedno i razlog uspjeha MOBA igara u eSportu jer široka publika lako prati što se događa u profesionalnom meču i znaju što najbolji igrači rade, koji team je u prednosti itd., ali to je, bez obzira kako lako na prvu izgledalo, zapravo jako teško izvesti. Kao i u slučaju sporta općenito, većina pravila nogometa ili rukometa su jednostavna i lako shvatljiva, cilj je jednostavan, ali najbolji igrači od toga naprave umjetnost. Tako su MOBA igre postale most između mehanički vrlo zahtjevnih, ali jednostavnih igara, kao što su FPS igre i strategija odnosno RTS igara, koje su vrlo kompleksne, ali uglavnom ne toliko mehanički zahtjevne.

Još jedan veliki faktor koji doprinosi cijeloj priči o uspješnosti MOBA igara je taj što su najveći naslovi žanra potpuno besplatni i rađeni za veliki broj igrača. Za igranje MOBA danas vam ne treba high-end računalo, niti PayPal račun, čak ni oni koji su uložili nešto novaca na kraju dana neće imati nikakvu prednost nad vama, koji ste i dalje švorc radi one boce viskija na Counter & Dota PITu u Splitu. Bez obzira što se radi o besplatnim igrama, imate priliku potrošiti novce na različite načine unutar same igre, ali ništa od toga vam neće donjeti prednost u gameu, a i dalje omogućava developerima da od toga masno zarađuju. Sve to kombinirano zajedno daje jedan prekrasan uspješan mix, koji danas stvara povijest.


Dvije velike igre, a samo jedan žanr

Kao svaka druga velika priča i priča o MOBA igrama ima svoju “mračnu” stranu, onu koju mi na gamer.hr najviše volimo. Baš svaki žanr u svijetu video igara ima jedan takav zaplet međutim, ovaj u MOBA žanru je posebno sladak. Dota 2 ili LoL? Dva svijeta od kojih svaki ima neke valjane argumente na svojoj strani. LoL je jednostavniji, ali ima puno više igrača i gledatelja dok Dota 2, iako sa manjom zajednicom svake godine, ima najveći eSport turnir na svijetu, The International. Tu raspravu ćemo pričekati do sljedećeg ponedjeljka. Dotada skinite neku od navedenih MOBA i nećete požaliti, zapravo hoćete, ali i dalje ćete je igrati. Eh, taj gaming…

 

 

Objavio Luka "level" Marušić

eSports enthusiast

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *