Ako uzmemo u obzir trenutnu popularnost Counter-Strike: Global Offensivea – preko 21 milijun prodanih primjeraka, 80,000 prosječnih gledatelja na Twitchu i 500,000 igrača koji igraju upravo u ovom trenutku, teško je zamisliti da je ova u svom samom startu bila promašaj.

No, ako bolje pogledamo, loši rezultati CS:GO-a u prvih godinu dana nisu toliko začuđujući. Igru je razvijao Hidden Path, studio zaslužan za Xbox verziju Counter-Strike: Source, a izvorno je bila zamišljena kao multiplatform igra za PS3, Xbox360 te PC, koja je trebala nuditi i mogućnost cross-platform multiplayera. Plan je promijenjen u kasnijim fazama razvoja te je prebačen fokus na PC verziju, no igra je svejedno muku mučila s mnoštvom bugova i lošim feedbackom od tadašnje CS 1.6 i Source scene.


Arms Deal update i prvi CS:GO Major

Takvo stanje bilo je vidljivo i po brojkama aktivnih igrača. Unatoč tome što je Global Offensive trebao biti igra koja će objediniti igrače dvije dotad aktivne verzije: 1.6 i Source, rezultat je bio daleko od toga. Igra je polako napredovala, te su se stvari mijenjale po pitanju balansa oružja, movementa i izmjena na mapama, no sve do 8. mjeseca 2013. – godine dana nakon izdavanja igre, i Source i 1.6 imale su aktivniju igračku bazu od novog Global Offensivea!

Što se promijenilo? Izdan je Arms Deal update, koji je osim žarko željenih prigušenih verzija pištolja i pušaka za Counter-Terroriste donio i skinove za oružja. Na prvu ruku šokirani igrači ubrzo su jako dobro prihvatili ove dodatke pošto nisu mijenjali duh Counter-Strikea jer su skinovi bili strogo kozmetičke prirode, a ne nekakav pay2win sistem. Skinovi su od tada do danas zadržali isti princip: nakon odigranog meča postoji šansa da dobijete drop – koji može biti skin ili weapon case. Case ili po domaći kutija ponovno sadržava nekakav skin. No da bi otvorili kutiju – morate na Steam marketu kupiti ključ. Primamljivost otvaranja kutija je u tom nepoznatom faktoru – što ću u njoj biti: Famas Doomkitty od 0.03 dolara ili nož koji vrijedi 300?

 arms deal update, counter-strike global offensive klađenje, csgo problemi, maloljetno klađenje csgo, namješteni mečevi csgo, nož skin cs, prvi cs:go major, skin csgolounge klađenje, skinovi csgo, twitch klađenje, valve csgo skinovi

Uz to, bitan faktor rasta popularnosti je bila najava da će dio novca od prodaje eSport ključa ići u organizaciju eSport natjecanja. Profesionalna scena tada nije bila jako razvijena, natjecanja je bilo relativno malo, a jedan od rijetkih timova s plaćom bio je NiP koji je dominirao LAN turnirima. Rezultat prodaje bio je DreamHack Winter 2013, prvi Major turnir u CS:GO-u s $250.000 dolara nagradnog fonda. Takva brojka je privukla mnoštvo novih i starih kompetitivnih igrača, ali i gledatelja koji su možda po prvi put pratili eSport natjecanja. Samo natjecanje bilo je teško propustiti, s obzirom da je VALVe u igru ubacio mnoštvo smjernica koje igrača podsjećaju na to da se mečevi upravo igraju.

Sve u svemu, Arms Deal update bio je pun pogodak. Dobivanje besplatnih skinova, otvaranje kutija i generalno kozmetički dodaci razbili su monotoniju stare franšize i time privukli igrače koji su je odmah na startu odbacili da joj daju drugu priliku.

arms deal update, counter-strike global offensive klađenje, csgo problemi, maloljetno klađenje csgo, namješteni mečevi csgo, nož skin cs, prvi cs:go major, skin csgolounge klađenje, skinovi csgo, twitch klađenje, valve csgo skinovi
Usporedba vremena igranja CS 1.6, CS:S i CS:GO-a za period između 2012. i 2014. godine

CSGOlounge i klađenje skinovima

Nakon uspješne prve kolekcije skinova, VALVe je nastavio s novim edicijama CS:GO kutija, ključeva i skinova. Najrjeđi i najatraktivniji skinovi postizali su relativno visoke cijene na VALVeovom steam Community marketu, kojem bilo koji CS:GO igrač može pristupiti te kupovati ili prodavati skinove. No, nema šanse za nekom brzom zaradom: 15% od svake transakcije ide VALVeu, a novac koji se dobije od prodaje nije moguće isplatiti na račun, već ostaje sačuvan na vašem Steam računu te s njim možete kupovati druge igre ili skinove.

Negdje nakon prvog Majora počeo je rast popularnosti stranice CSGOlounge, koja dopušta gledateljima da se klade na ishode profesionalnih CS:GO mečeva tako da na njih ulažu svoje skinove. CSGOlounge ne funkcionira poput klasičnih sportskih kladionica gdje se kladite “protiv kuće”, već vaš dobitak ovisi isključivo o tome kako se na određeni meč klade ostali igrači. Ukoliko je puno igrača stavilo svoje skinove na primjerice CLG, tada će se kvota za CLG smanjiti, kao i potencijalna zarada onih koje se na CLG oklade.

Na taj način CSGOlounge nikada ne može izgubiti; profit stranice dolazi od uzimanja određenog postotka od svake pobjede. Popularnost stranice naglo je počela rasti, a trenutno je jedno od 1000 najposjećenijih stranica na internetu s desecima tisuća oklada na svaki meč. Direktna posljedica toga je da su svi mečevi koji se pojave na CSGOloungeu puno gledaniji od onih koji na njemu nisu – osim što je mnogima zabavnije gledati meč ako na njega stave bar neki skin od 10 centi, mnogo novijih fanova igre počelo je umjesto na HLTV-u ili GosuGamersu na CSGOloungeu tražiti koji meč se igra i kada. Ako nije na CSGOloungeu – on za njih ni ne postoji.

Vidjevši uspjeh CSGOloungea, pojavilo se mnoštvo stranica koje nude razne vrste klađenja sa skinovima. CSGOdouble je stranica na kojoj možete igrati rulet s istima, tu su CS:GO poker i CSGOblackjack, na Kickbacku i zengamingu možete igrati 1v1 mečeve za skinove, a jackpot stranica na kojima su šanse za dobivanje pota razmjerne broju uloženih skinova je bezbroj. Agregator većine stranica za klađenje dostupan je na betcsgo.org.


Namještanje mečeva, maloljetnici u kladioničarskim dugovima…

To sve nas vodi do problematičnog dijela. Counter-Strike je mnogo veća igra nego što je to bila u 2013., igrači su pod profesionalnim ugovorima, natjecanja imaju višemilijunske nagradne fondova, ubrzo će se mečevi prenositi na TV-u, a unatoč brojnim skandalima, ništa nije poduzeto da se nešto promjeni.

Prva situacija koja je donijela mnogo negativnog publiciteta CS-u je slučaj namještenog meča CEVO lige: iBUYPOWER – Netcode Guides, prikazuje nemarnost niza odgovornih organizacija. Meč je odigran 21. 8. – vrlo kratko nakon povratka američke ekipe iBUYPOWER s još jednog neuspjeha na Majoru. Ovaj meč nije imao nikakav utjecaj na daljnji ishod lige pošto su obje ekipe već bile kvalificirane za playoff. Unatoč tome, meč je bio postavljen na Lounge, a tisuće ljudi stavile su svoje skinove na iBUYPOWER koji su unatoč lošem Majoru bili najbolji Sjevernoamerički tim i veliki favoriti za pobjedu.

IBUYPOWER je iskoristio omjere i namjerno izgubio meč, od čega su igrači profitirali s oko $600 skinova. Nekoliko mjeseci kasnije, nakon duge istrage, VALVe je uz pomoć CSGOloungea i par istražitelja utvrdio da su skinovi završili inventoriju u četiri od pet igrača tima i istima dao permanentni ban od igranja na VALVeovim majorima.

No je li to zaista nešto promijenilo? Možda u najvišim razinama natjecanja, među igračima koji su profesionalci i zarađuju od plaće te turnira. No na CSGOloungeu je još uvijek mnoštvo mečeva nižeg ranga, igrača koji nikada neće stići do najviših eSport pozornica. U proteklih godinu dana otkriveno je još desetak namještenih mečeva u nižim rangovima Europskog i Azijskog Counter-Strikea. Takve igrače nije briga hoće li im zabraniti natjecanje na Majoru – kad su male šanse da će do njega ikada doći.

A CSGOlounge i dalje dozvoljava klađenje na mečeve koji imaju vrlo malu vrijednost – bilo da se radi o vrijednosti natjecanja ili o tome što pojedine pobjede nemaju značenje u kontekstu cijele lige. Jedan od primjera je meč domaće ekipe GIANT5 protiv rumunjske ekipe physx na GameAgents Balkan Challengeu na kojeg je na Loungeu bilo postavljeno preko 17000 skinova. Ako uzmemo da je prosječna vrijednost skina $0.10, to znači da je na meču bilo $1700 vrijednosti skinova. Gdje je problem? Pa u tome što je cijelo natjecanje imalo nagradni fond od $200 dolara. Sve dok se klađenje na ovakve mečeve ne limitira ili u potpunosti ukine, namještanja mečeva će sigurno biti, makar ono ne izlazilo u javnost.

Drugi problem je što većina stranica nema nikakvu provjeru o tome tko se zaista kladi. Ovo nije samo problem CSGOloungea, već i svih alternativnih stranica za kockanje sa skinovima. Dostupnost klađenja maloljetnicima diljem svijeta uz CS:GO skinove nikad nije bila veća. Ne treba posebno objašnjavati zašto je ovo veliki problem. Mainstream mediji poput cijenjenog Bloomberga su već počeli pokrivati priče o 13-godišnjacima koji su svojim roditeljima na kartici napravili više tisuća kupa troška u nadi da će ostvariti ogromnu zaradu poput nekog popularnog streamera.


A gdje je tu VALVe?

Unatoč javnom prosvjedovanju pojedinih istaknutih lica eSporta, poput SirScootsa, nijedan od ovih problema nije dobio veću pozornost od onih koji bi za njih trebali biti odgovorni. Zašto je to tako?

arms deal update, counter-strike global offensive klađenje, csgo problemi, maloljetno klađenje csgo, namješteni mečevi csgo, nož skin cs, prvi cs:go major, skin csgolounge klađenje, skinovi csgo, twitch klađenje, valve csgo skinovi

Gledano iz perspektive web stranica – njima svakako nije u interesu na bilo koji način limitirati volumen skinova koji prolazi kroz njihove ruke, jer si na taj način direktno smanjuju profit. Za razliku od normalnih sportskih kladionica, stranice poput CSGOloungea nije briga je li meč namješten – oni ne dobivaju profit od pogrešne prognoze već od svakog uloga. Zabrana maloljetnog kockanja još više bi im smanjila potencijalne profite, s obzirom da je dobar dio igrača na takvim stranicama mlađi od 18.

VALVe, kao developer igre koji zarađuje od svake kupljene igre, od svake tranzakcije na Steam marketu te prodaje ključeva zasigurno mora preuzeti dio odgovornosti za ovakvo stanje? Hmm, ipak ne. VALVeov odnos s Counter-Strikeom svodi se na rijetke, kratke PR objave i poneke drakonske kazne, s kojima “operu ruke” od svih loših stvari koje se događaju.

Na situacije poput maloljetnog klađenja i toga što te web stranice krši zakone klađenja u mnoštvo država, VALVe nije dosad imao nikakav komentar. Čini se da je njihovo opravdanje da skinovi nisu pravi novci pošto se njihova vrijednost ne može isplatiti na račun, pa da stoga klađenje skinovima nije pravo klađenje. No osim što postoje mnoge Steam i Facebook grupe gdje ljudi kupuju iste za pravi novac, već preko godine dana postoji OPSkins, s kojim je pretvaranje virtualnih piksela u prave dolare lakše no ikad.

Što se tiče namještanja mečeva, javne tajne su CSGOlounge računi sa stotinama odigranih oklada od kojih nijedno nije promašeno. I te oklade nisu bile sitne – više tisuća dolara skinova na timove koji nisu bili favoriti zasigurno bi trebali izazvati ozbiljniju istragu tvrtke koja je odgovorna za igru. No ni u tom segmentu se ne događa ništa, a rijetki slučajevi otkrivanja namještaljki padaju na leđa istraživačkih novinara poput Richarda Lewisa i sretne okolnosti poput prevarene i ljute bivše djevojke jednog od umiješanih.

Od svih uključenih u priču, jedino je Twitch zapravo reagirao – limitiravši vrijeme koje se može provesti na stranicama za kockanje na 30 minuta po streamu. Možda se to ne čini kao velika razlika, no neka od najvećih imena Twitcha provodili su sate i sate kockajući se na stranicama koje bi im davale skinove da to čine. Tako su primjerice gledatelji koji su pratili PhantomLorda kako gubi $100.000 donekle prevareni, pošto taj novac zapravo nikad nije ni bio njegov.


Hoće li zatrpavanje problema pod tepih uzrokovati krah Counter-Strikea?

Sve ovi problemi s Counter-Strikeom nemaju utjecaj na sami gameplay i sve ono lijepo što igra donosi igraču. No dobar dio igre je i profesionalna eSport scena, koja kao i kod svakog sporta uvelike ovisi o sponzorskom novcu. A što sponzori ne vole? Skandale.

S obzirom na to da ni izdavač igre ni same stranice ne žele pogledati istini u oči i uložiti neki napor da se isti suzbiju do razumnih granica, pitanje je samo vremena kada će novac koji se okreće doći do te razine da ga primijete državne agencije. Bilo da je to američki FBI ili ruska porezna inspekcija, doći će trenutak kada će ove situacije izaći na vidjelo, a time će se cijela igra prikazati u vrlo negativnom svijetlu. A kad to vide tvrtke poput Nikea ili Coca Cole, sigurno će dobro promisliti zašto bi ulagali u sumnjivi Counter-Strike ako mogu u rastući Overwatch?

Osim toga, igrači se ne vole povezivati s nečim što je na lošem glasu. Trenutno je CS:GO igra koja je veliki hit, no ukoliko dođe do veće javne osude jer su tisuće maloljetnika završili u dugovima zbog kockanja sa skinovima, mogla bi pomalo doći na loš glas i samim time odbiti neke trenutne i buduće igrače.

Ne, gubljenje nekoliko velikih sponzora i par igrača neće slomiti CS:GO, no obzirom na veliki bum eSport naslova u posljednje vrijeme, ovo može biti prvi korak u polaganom padu.

Zvonimir je Gamer.hr autor fokusiran na esport, a njegova razmišljanja u kraćoj formi možete čitati na Twitteru.

Epson printer doesn’t recognize Ink Cartridge I Bosch SilencePlus 44 dBA PDF manual I Download the Neopost IS200 series PDF manual

Objavio Zvonimir "Professeur" Burazin

Admin i Newswritter na www.counterstrike-hr.com, caster i podcaster na www.twitch.tv/cshr_tv.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *