Nakon što smo u prvom dijelu “slaganje teama” prošli kroz temu nalaženja suigrača, a u drugom “individualno vježbanje” pisali o napredovanju, u ovom djelu ćemo pričati o timskom vježbanju. Counter-Strike: Global Offensive je timska igra i u stilu starog klišeja: pobjeđuje se i gubi kao tim. Zato ćemo proći kroz par različitih načina na koji se može raditi na timskoj igri, gdje je prva ona najbitnija – komunikacija. Krenimo!

1. Komunikacija unutar tima je bitna

Osim generalnih komunikacijskih vještina koje smo pokrili u prvom članku, koje podrazumjevaju prijavljivanje viđenih protivnika, bačenih granata ili koraka koje čujete, izuzetno je bitno da svaki igrač razumije ono što mu suigrač govori. Iako ovo naizgled zvuči glupo, mnogi igrači imaju drugačije izraze za neke pozicije ili radnje. Samo mapa de_mirage ima par primjera pozicija koje mnogi igrači zovu različito, a jedan takav nesporazum može lako koštati runde.

Timsko vježbanje CS:GO
Samo jedna od mnogih pozicija koju igrači mogu lako pomiješati

Zbog toga je izuzetno bitno proći sve mape i dogovoriti kako se određene lokacije zovu unutar ekipe. Zbog sporog tempa CS:GO-a u odnosu na recimo Quake ili Unreal Tournament, svaka mapa ima jako velik broj calloutova. Osim toga bitno je optimizirati komunikaciju – npr. ukoliko protivnička ekipa smokea B apartmane 12 rundi za redom, nije to potrebno posebno isticati. No ako u 13. rundi tog smokea nema, to može biti implikacija da protivnik sprema nešto drugačije od dosadašnjeg načina igre. Takve informacije je bitno dojaviti In Game Leaderu ekipe koji će na osnovu niza takvih informacija donijeti odluku gdje i kako napasti.

2. Vježbanje protiv drugih ekipa – pracc

Igranje mečeva za vježbu ima mnoštvo naziva u CS:GO krugovima – u domaćim se krugovima najčešće oslovljava kao Pracc, no česti su i nazivi Scrim, PCW (Practice Clan War) ili samo War. Za razliku od normalnog meča koji se završava čim jedna ekipa skupi 16 rundi, u pracc meču se većinom odigra svih 30 rundi – tako da svaka ekipa dobije 15 rundi vježbe na T i CT strani. Pristup ovakvim mečevima ovisi od ekipe do ekipe, no generalni cilj nebi trebao biti pobjeda već skupljanje iskustva i vježbanje određenih stvari. Imate novu taktiku za B site inferna? Isprobajte je 10 puta u jednom meču da vidite što sve može poći krivo i što treba korigirati. Loše vam ide čuvanje mida na Cacheu? Probajte cijeli CT half otvarati s trojicom na midu i raditi retake na A i B.

Drugi dio problema je naći dobru CS ekipu za practice meč. Nekoć su najbolje mjesto za nalaženje suparnika bili IRC kanali poput #5on5.csgo no danas je to uglavnom prebačeno na Facebook grupe. No većina njih, poput ove, su zatvorenog tipa pa će vam trebati netko tko je već unutra da vas pozove.

3. Vježbanje na serveru: Dogovaranje strategija, taktika i pozicija

Da bi ušli u ovaj dio treba početi s razdvajanjem termina ‘strategija’ i ‘taktika’. Ukratko, strategija je generalni pristup vaše ekipe pojedinom meču ili igri uopće. Hoćete li se više bazirati na brze ili spore runde, hoćete li force buyevima pritiskati ekonomiju protivnika ili se fokusirati na to da sami imate dobru ekonomiju i mnoštvo opreme i granata? To je sve vaša strategija. Detaljno definirani ulasci na pojedini plant site, s tajmiranim smokeovima i flashevima su taktike. 

Ovaj video, iako mu samo ime kaže “Nuke Strategy” je zapravo fokusirana na jedan određeni “Nuke Tactic”, meni najdražu taktiku ikad izvedenu u CS:GO-u. No ono što je omogućilo izvođenje ove taktike je glavna strategija tima Astana Dragons da u svakoj rundi rade pritisak na vanjski dio mape – što je odvlačilo pozornost od A sitea kojeg su u ovoj rundi napali.

Što se tiče dogovaranja strategija, taktika i pozicija, svaka ekipa to radi na način na koji to njima najviše odgovara. Moj prijedlog je da se za početak ekipe ne zamaraju pretjerano detaljnim smoke/flash egzekucijama, nego da se fokusiraju na kontrolu mape i defaulte, te jednostavne ulaske na site i trade-killove. To su temelji svakog dobrog tima na kojima se grade daljnje kompleksnije strategije i taktike. Kada se to savlada, vježbanje ekgzekucija “na suho” – na vlastitom serveru bez protivnika je prvi korak stvaranja kompleksnijih taktika za vaš CS:GO tim.

4. Timski demo review

I tako dolazimo do zadnje stavke, koja je kao i kod individualne vježbe vjerojatno najmanje korištena – demo review. Kako stara poslovica kaže, na greškama se uči, no unutar samog meča neke greške je teško uopće uočiti, a još teže na njima naučiti. Zbog toga je ključno gledanje timskih demoa, pogotovo u kombinaciji s dobrim praccom. Ukoliko ste u meču sedam puta radili istu taktiku, možda uz male promjene, možete u demou pogledati kako su se protivnici adaptirali taktici i sljedeći put mogli biti korak ispred. Također je kroz demo lako vidjeti kada suigrači nisu usklađeni i dobro pozicionirani jedan u odnosu na drugog.

Iz svega viđenog u demou je onda idealno ići nazad na server sa svojim suigračima, te bez protivnika isprobati neke nove pozicije te dodatno rafinirati postojeće taktike.


U sljedećem dijelu pišemo o onom zbog čega većina ljudi i napravi tim – kako i gdje naći natjecanja za CS:GO?

Objavio Zvonimir "Professeur" Burazin

Admin i Newswritter na www.counterstrike-hr.com, caster i podcaster na www.twitch.tv/cshr_tv.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *