Guild Wars 2, MMORPG tvrtke ArenaNet i izdavača NCSoft, svojevremeno je slovio za “WoW-killera” te savršeni primjer Next-gen MMO naslova. Koliko je u tome uspio predmet je mnogih polemika, s relativno čestim oscilacijama stavova igrača. ArenaNet se konstantno trudi izbacivati novi sadržaj koji uključuje nove mape, epizodalna izdanja priče o borbi protiv zmajeva koji opsjedaju svijet Tyrie te redizajn starijeg sadržaja. Iako bi objektivni promatrač rekao da je trud i razina predanosti hvalevrijedna, što doista je, takav pristup razvoju igre donosi svoj skup problema. Nerijetko ArenaNet donese odluku koja ne samo da se ne sviđa igračima, nego potakne niz negativnih kritika čak i od najzagriženijih obožavatelja. S pozitivne strane, takve kritike se doista čuju i prihvaćaju, pa se zbilja nepopularne odluke brzo poprave. No, isto tako se u igru svako malo uvrštavaju promjene koje potiču cijele hvalospjeve o briljantnosti ArenaNetovih developera i to ne samo od strane obožavatelja same igre.


Guild Wars 2 donosi drugačiji PvP model

Među raznovrsnim modovima igre, Guild Wars 2 između ostaloga nudi i oblik igranja protiv drugih igrača pod nazivom Structured Player-vs-Player, odnosno sPvP skraćeno. Za razliku od PvP-a u većini drugih igara, u sPvP-u ne postoji vertikalna progresija lika, tj. onog trenutka kada stanete u arenu vaši udarci jednako bole kao i udarci igrača s nekoliko tisuća sati igre. Tim pristupom se naravno veća pozornost pridodaje iskustvu i vještini samog igrača a ne broju sati koje je potrošio da bi nabavio jaču opremu. Iako su jako dobre šanse da će početnik lako pobrati batine od strane iskusnih igrača, općenito je ovakav dizajn dovoljno pristupačan i zabavan da čak i zadrti PvE-aš poput pisca ovih redaka ustvrdi da borbe zbilja mogu biti zabavne.

Same runde se svode na nadmetanje za bodove. Na svakoj mapi postoji nekoliko točaka, koje kada su zauzete pridonose ukupnom broju bodova vašeg tima od 5 igrača. Izuzev zauzimanja točaka, bodovi se dobivaju ubijanjem neprijateljskih igrača te mape uglavnom imaju i neki oblik posebnog unikatnog objektiva, poput donošenja svijetlećeg orba do svoje baze ili pobjeđivanje nekog velikog NPC-a što donosi vašem timu još bodova ili neki oblik privremenog pojačanja sposobnosti.


Probijanje Guild Wars 2 u eSport

Iako su se prije i neposredno nakon samog izlaska igre u kolovozu 2012. spominjale mogućnosti kompetitivnog igranja protiv drugih igrača, takve izjave su uglavnom bile kalkulirano neodređene. Početkom 2013. počelo se malo otvorenije pričati o dotičnoj temi, pa je već u narednih nekoliko mjeseci dodano nekoliko novih mapa u sPvP, rebalans i redizajn sustava bodovanja i nagrađivanja igrača te je dodan Spectator mod kako bi se mečevi mogli gledati uživo. Najpopularniji MMORPG današnjice, a vjerojatno i svih vremena, World of Warcraft, bez obzira na broj igrača i fanova, nikada nije uspio postati jedan od najgledanijih eSport naslova. Arena u kojoj se igra 3v3 je zaista kompleksna za igrati, pratiti događanja i tijek meča, pogotovo za igrađe koji nisu dio vremena uložili u PvP segment WoW-a. Za razliku od popularnih naslova gdje novi igrači, uglavnom besplatno, preuzmu igru i počinju igrati, WoW ima dugi proces učenja, zato i postoje leveli likova, kako bi se novim igračima dalo dovoljno vremena da savladju sve, upoznaju se s mehanikama, svojom i drugim klasama. World of Warcraft je ipak imao Blizzard iza leđa i njihove brojne fanove, ali ArenaNet je imao iskustvo i pogreške koje je Blizzard napravio s WoW-om, da iz njih nešto nauče.

Tako je već u srpnju 2013. godine uslijedio prvi službeni Guild Wars 2 turnir s fondom nagrada u razini od 10 000$. Kroz narednih nekoliko godina, turniri bazirani u Europi i Sjevernoj Americi održavali su se u polu-redovitom ritmu. Iako su nagrade te ustanovljenost profesionalnih i polu-profesionalnih timova koji su sudjelovali u tim turnirima polagano ali sigurno rasli, prihvaćenost koncentracije ArenaNeta na eSport aspekt od strane igrača nije naišla na jednak trend.

Kritike i uglavnom kritike

Iako se ArenaNet nastavio truditi razvijati sve modove igre, vrlo brzo nakon izlaska igre na vidjelo je izašlo da koncentriranjem na jedan mod ostali ostaju zapostavljeni. Kada se uzme u obzir da je postotak baze igrača koji igraju isključivo sPvP izrazito malen u odnosu na druge modove, lako je zaključiti da se velikom broju igrača nisu svidjele najave o koncentriranju na širenje Guild Warsa kao eSport naslova. Taj stav je dodatno utvrđen činjenicom da prijenosi turnira nikada nisu postigli neke velike brojke gledatelja, niti je igra privukla znatan broj streamera u odnosu na naslove poput League of Legendsa i Counter Strikea. Bez određene količine  gledatelja niti jedna igra ne može zaživjeti kao eSport naslov, a Guild Wars ih u većini slučajeva nije uspio privući dovoljno.

Unatoč kritikama, kako obožavatelja Guild Warsa tako i obožavatelja eSporta čije tvrdnje su uglavnom brojčano nadjačavale skupinu optimista koji su vjerovali da Guild Wars 2 ima potencijala kao eSport naslov, ArenaNet nije odustao od svoje namjere da postanu jedan od velikana, često se udružujući s poznatim organizacijama poput ESL-a i MLG-a na organizaciji turnira.


Što je pošlo po krivu?

ArenaNet je tokom zadnje 4 godine kako je Guild Wars 2 na tržištu stalno održavao otvoreni dijalog s igračima. I jednu i drugu stranu je zanimalo zašto igra ne postiže veću popularnost. Kroz razgovor i rasprave, ustanovljeno je nekoliko osnovnih čimbenika.

Prvi problem je nedostatak kvalitetnog marketinga, nešto što su i sami developeri priznali. Još od izlaska igre, Guild Wars jednostavno nije dosegao tu razinu prepoznatljivosti poput recimo World of Warcrafta ili DOTA-e. Stanje što se toga tiče se donekle popravilo s promjenama zaposlenika te izlaskom prve ekspanzije u jesen 2015. pod nazivom Heart of Thorns i prelaskom na free-2-play model. Danas se svejedno nerijetko na raznim forumima može čuti mišljenje da je igra propala, iako je baza igrača i dalje izrazito brojna i snažna.

Drugi problem specifično vezan za sPvP je to da Guild Wars 2 jednostavno nije zanimljiv za gledati. Konstantno obilje efekata, oblika i brzih kretanja gledanje borbi čini samo jednim velikim zbunjujućim iskustvom gdje gledatelj ne zna tko pije a tko plaća. Za razliku od MOBA igara poput LoL-a i DOTA-e, u Guild Warsu nedostaje strukturiranost i ustanovljeni tok mečeva koji ih zapravo čini zanimljivim za gledati te je zamijenjeno čistom kaotičnošću. Na to treba dodati da su igrive klase u Guild Warsu dizajnirane tako da svaka može obavljati širok spektar aktivnosti i uskočiti u praktički bilo koju ulogu. Nedostatak brzog pristupa takvim informacijama o igračima u trenutačnom meču je još jedan minus, s obzirom da je izrazito velika razlika s kakvim likom tko igra, nešto što je u sekundi vidljivo u prethodno spomenutim igrama kroz specifične likove koji se tamo igraju te njihov odabir opreme.

Treći problem vezan za same turnire, tj. okosnicu eSport koncepta je loša organizacija. Puno češće nego što bi trebalo u jednom profesionalnom okruženju bi dolazilo do grešaka i loše komunikacije, kako unutar redova organizatora, tako i između organizatora i sudionika turnira. Za primjer se može uzeti protestni izlazak jednog od favorita iz turnira u travnju 2016. uslijed nedorečenosti pravila o prolasku u drugi krug ili odustajanje tima Zero Counterplay usred meča u prosincu 2015. zbog izrazito loše internetske veze i loše ravnoteže između klasa proizašloj iz nedavnog izlaska ekspanzije. Razumljivo je da kontinuiranim postavljanjem ovakvih primjera se ne postiže puno što se tiče privlačenja profesionalnih timova.


Guild Wars 2 eSport nije za sve

Sve u svemu, Guild Wars 2 je sa svojim inovativnim mehanikama, alternativnom pristupu odnosa igrivih klasa te preko 5 milijuna prodanih kopija jedan od najuspješnijih MMO-ova u povijesti. Prebacivanjem na free-2-play model u jesen 2015., zajedno s izlaskom ekspanzije, igra je privukla još 2 do 3 milijuna igrača prema službenim izvještajima. No, da li je igra uspjela kao eSport naslov? Da li je opravdala uloženi trud i novce ili je ideja nepovratno propala? Brojčano gledano, Guild Wars 2 je negdje između, s relativno malim, no primjetljivim brojem gledatelja i sudionika u kompetitivnim natjecanjima, ali ipak još daleko da može parirati eSport naslovima A i B kategorije. MMORPG već dugo vremena traži uspjeh u eSportu, ali današnja generacija gamera to ne prihvaća najbolje. Oni žele sve, odmah i sad, a kompoleksnost MMORPG to ne pruža.

Autor: Sven Vukelić

Objavio Luka "level" Marušić

eSports enthusiast

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *